Jul 17, 2008

0620 你再做什么?

早上6.20你在做什么?

我刚起身,刷好牙,洗好脸,挂了胡子,胶了头发,扭开收音机听1003,丽梅的“从关怀出发-守护天使,看护者的故事”。

叫醒我妈吃药。然后倒尿盆。
然后准备午餐。今天我妈的午餐是白粥配搭酱菜蒸肉饼。
熬了粥,肉饼也蒸好了。

换衣服去上班。

平时都是我二姐提早起来准备我妈的午餐。今天换我来弄。
今天第一天感觉还好。。。可是不知道能维持这样的好心情到多久。
是长期的哦。老妈只有一个嘛!又不放心给她自己开后弄吃的。担心她开了煤气忘记点火,或是煮了面忘记关火就去睡觉。不要笑!都有可能发生的。而且也曾经发生过。幸好那时我们都有在家。

请女佣吗?请女佣的费用每个月加了薪水,人头税,医药吃住等基本开销就少都算千多块。我们负担不来。真的太贵了。还不包括如果我们不在家,她不帮我们节约用水电的话,水电费也很惊人的。当然最近那宗女佣闷死老雇主的新闻也。。。。

等到真的没办法应付才考虑吧。
我妈现在还可以自行走动啦。只是动作有些许缓慢。老人的手脚比较没有什么力嘛。
现在我动员全家人了,还可以应付啦。

看护老人提示:

我在IKEA买了一个小桌灯($4.90)放在我妈的房间地板。当作夜灯。不会太亮以至干扰睡眠,也不会太暗,足够照亮地板好让我妈如果半夜起来小便也不会因为房间太暗看不到而踢到家具跌倒。

我也买了可以折叠的两用comot chair($152)。可以用来放进厕所让我妈坐着冲凉,也可以放在睡房做大小便用。

它很轻便,可以放在房间里。晚上如果我妈突然尿急也不用赶去厕所,只要掀开盖子就可以用了。
当然我已经预先在桶里放了少许清水和滴露消毒药水,那就不用担心尿液到了早上会发出浓浓的骚味,就算是“大号”也不怕啊,加了水在里头,就不用担心排泄物粘在桶里难清洗了。


******

what are you doing at 6.20am?

i'd just woke up, brushed my teeth, washed my face and clean shaven, hair gel-ed.
tune in Radio1003, a caregiver segment done by DJ Li Mei.

woke my mom up, feed her medicine.
pour and clean her personal "portable toilet" aka a plastic pail.

prepare her lunch.

usually my 2nd elder sister will wake up eatra early to do these.
today i took over and try it out. so far so good. at least i still can managed and yet to throw any temper yet.
well, i suppose it's a long term thing. so have to adjust my mindset and get ready for more to come.

why not get a maid and save the trouble?
i did my sum. i cant afford it. beside basic salary, need to add in maid levy, medical expenses, food lodging etc etc... minimum $1k at least.

furthermore, there are alot of things need to smoothen out before me and my family are ready to get a maid's help.

hopefully we can "tong" until that day to come.
at least my mom now still can move around by herself, though abit slow but still can handle simple things on her own.
lucky enough, i'd managed to "activate" all family members to chip in to help out around.

No comments: